Foarte mulţi copii săraci rămân fără educaţie

 

 

Banca Mondială estimează că România ar câştiga un miliard de euro pe an în productivitate şi venituri din taxe, dacă cei mai săraci cetăţeni ar fi educaţi. Două treimi din copiii în situaţii de risc nu beneficiază de educaţie preşcolară, în timp ce 77% dintre ceilalţi copii sunt înscrişi în programe de educaţie timpurie. Sunt sute de copii care nu sunt înregistraţi. Doar la o singură unitate de învăţământ din Dolj, peste 50 de copii nu au certificate de naştere. Asociaţia „OvidiuRo“ aduce copiii săraci la grădiniţă prin intermediul unui mecanism care şi-a demonstrat eficacitatea în 43 de comunităţi, din 11 judeţe din ţară, printre care şi Doljul.
Sunt copii care nu au urmat nici măcar o zi de grădiniţă până au ajuns în clasa I. Se estimează că în ţara noastră este vorba de peste 100.000 de copii săraci cu vârste între trei şi cinci ani care nu au şansa să meargă la grădiniţă, care încep şcoala nepregătiţi, iar mulţi dintre ei ajung să o abandoneze. Acest lucru se întâmplă atât în mediul urban, cât şi rural, deşi stimularea intelectuală pe parcursul primilor cinci ani de viaţă este considerată ca esenţială pentru dezvoltarea creierului. În lipsa experienţelor de învăţare adecvate, copiii săraci rămân captivi în mediul familial marcat de privaţiuni, ostil dezvoltării lor. Cei mai afectaţi sunt copiii din comunităţile sărace, dar şi din localităţile în care majoritatea populaţiei este de etnie romă. „În judeţul Dolj, avem înregistraţi 12.000 de copii de etnie romă care urmează o formă de învăţământ, de la grădiniţă până la liceu sau şcoală profesională. În învăţământul preşcolar ne confruntăm cu cele mai mari probleme. Sunt puţini cei care sunt înscrişi la grădiniţă. Cei mai mulţi urmează clasele I-IV, apoi gimnaziu, moment din care numărul acestora începe să scadă semnificativ. De obicei, în comunităţile rome, părinţii consideră că grădiniţa poate reprezenta un stres pentru copiii lor, îi consideră prea mici. Aduc drept scuză faptul că distanţele între casă şi grădiniţă sunt prea mari, apoi mulţi dintre ei susţin că sunt prea săraci să îşi permită să îşi ducă copilul la grădiniţă. Din punctul meu de vedere, este nevoie de crearea unor grădiniţe în mijlocul acestor comunităţi, însă Ministerul Educaţiei interzice acest lucru…“, a menţionat Lucian Cherata, inspector şcolar pe probleme de minorităţi, din cadrul ISJ Dolj.
Ajung la şcoală şi nu înţeleg limba română
Inspectorul Lucian Cherata susţine că problema cea mai gravă în Dolj este migraţia – care în cele mai multe din cazuri duce la abandon, urmată de cea a sărăciei. „Avem situaţii în care părinţii vin şi îşi înscriu copiii la grădiniţă sau la şcoală, după care dispar de la sfârşitul lui octombrie până în martie. Pentru aceşti copii avem nevoie de programe speciale de recuperare, de reintegrare. Mai există şi situaţia în care dispar din luna martie până la sfârşitul lunii septembrie. În aceste cazuri sunt cele mai grave probleme, pentru că aceşti copii rămân cu situaţia şcolară neîncheiată. Avem însă şi cazuri în care copiii romi care îşi urmează părinţii în străinătate sunt integraţi în sistemul de învăţământ de acolo. Aproximativ un sfert dintre cei care migrează se află în astfel de situaţii. La întoarcerea în ţară le echivalăm studiile efectuate peste hotare şi îi integrăm. Mai este însă un aspect pe care trebuie să îl luăm în considerare: mulţi dintre copiii romi, în momentul în care ajung la grădiniţă sau la şcoală, nu cunosc limba română. Mulţi dintre ei au nevoie de cel puţin trei ani pentru a o vorbi, pentru a înţelege ce li se comunică. Deja se cunoaşte situaţia acestor copii… Familiile de căldărari nu îşi mai trimit fetele la şcoală după clasa a IV-a, dacă e comunitate de ursari, după clasa a VII-a fetele sunt ţinute acasă de teamă să nu fie furate“, a explicat sursa citată.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *