O activistă pentru drepturile romilor cere compensații pentru robie: Munca silnică a sclavilor romi a fost o sursă esențială de avuție

Cu ani înainte ca nave rapide să poarte oameni înrobiți din Africa pe țărmurile Americii de Nord și Sud, populația romă de pe teritoriile care constituie azi România modernă fusese deja forțată să intre într-un sistem de sclavie [„chattel enslavement” în original; e sclavia tradițională, în care sclavul e deposedat prin lege de calitatea de om, devenind proprietate personală – n.trad.].

Strămoșii mei s-au numărat printre ei, scrie Margareta Matache, activistă și cercetătoare în domeniul justiției, directoare a Programului pentru Romi al FXB Center for Health and Human Rights și instructor la Harvard, într-un text publicat de Al Jazeera.

Astăzi, acest sistem de exploatare și dominare a romilor care a durat 500 de ani rămâne complet uitat în România, dar și în istoria globală a sclaviei, raselor și rasismului.

Romii au fost forțați prin coerciție să se încadreze în acest sistem de sclavie începând cu anii 1370 – poate chiar și mai devreme – de către trei tipuri de înrobitori: Coroana (ulterior statul), Biserica Ortodoxă și nobilimea. Prin lege, înrobitorii îi dețineau pe sclavi în calitate de proprietate ori posesiune personală, iar sclavii fără „stăpân” devenea „proprietatea” Coroanei.

În teritoriile românești originea indiană și culoarea pielii au făcut posibil ca romii să poată fi deosebiți în calitate de non-români și non-creștini. Această distincție etnică ori rasială a fost unul dintre motivele originare ale înrobirii romilor.
An după an, această dată a trecut neobservată și nerecunoscută, în vreme ce instituțiile românești și Biserica Ortodoxă n-au arătat prea mult interes în privința asumării răspunderii pentru sclavia romilor. Nici măcar vreo scuză formală pentru sclavie nu au publicat.

Această nepăsare nu este surprinzătoare, dat fiind rasismul anti-romi omniprezent în România și în alte părți ale Europei. Sclavia romilor a fost negată în cărțile românești de istorie, în vreme ce producția globală culturală și de cunoaștere rareori o menționează.

De exemplu, la un recent eveniment online dedicat raselor și rasismului, organizat de institutul cultural român din New York, mai mulți participanți s-au apucat să invalideze sclavia romilor și să pună semnul egalității între ea și experiența șerbilor români.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *