Localităţile populate preponderent de romi vor avea, din acest an, mediator comunitar. Acesta va monitoriza modul în care sunt respectate drepturile acestei minorităţi etnice. De asemenea, specialistul respectiv va asigura accesul romilor la educaţie şi medicină.
Despre aceasta şi, în general, despre situaţia romilor din raionul Cimişlia, problemele cu care se confruntă de cele mai dese ori reprezentanţii acestei etnii şi modul în care acestea sunt soluţionate de către actorii sociali şi educaţionali în colaborare cu administraţia publică locală s-a discutat recent, în cadrul unei mese rotunde, cu participarea managerilor şcolari, asistenţilor sociali, a medicilor, colaboratorilor de poliţie şi reprezentanţilor APL de nivelurile I şi II.
Iniţiatori ai acestei discuţii şi moderatori ai mesei rotunde organizate în premieră la Cimişlia au fost Ion Duminică, coordonator al Grupului tehnic de lucru al romilor şi Petru Baranciuc, prim-vicepreşedinte al Mişcării Social-Politice a Romilor din Republica Moldova.
Având scopul de a monitoriza implementarea hotărârii de Guvern cu privire la susţinerea populaţiei de etnie romă pe segmentul Planului de acţiuni 2011-2015, liderii comunităţii romilor la nivel central s-au
documentat în ceea ce priveşte numărul exact al reprezentanţilor acestei etnii în localităţile raionului Cimişlia, nivelul de şcolarizare şi de socializare, precum şi accesul romilor la serviciile de asistenţă medicală şi de ajutoare sociale acordate pentru perioada rece a anului.
Toţii copiii romi frecventează şcoala
În această ordine de idei, Elena Garaba, reprezentantă a Direcţiei raionale de învăţământ, a declarat că, în comparaţie cu situaţia atestată acum cinci ani, lucrurile în ceea ce priveşte şcolarizarea romilor şi eliminarea abandonului şcolar au evoluat radical în aspect pozitiv. Astfel încât astăzi nu există copii de etnie romă care să nu frecventeze şcoala în raion.
Potrivit ei, majoritatea etnicilor romi absolvesc ciclul gimnazial, după care îşi asigură existenţa pe cont propriu, refuzând să-şi continue studiile la ciclul liceal şi practicând, de cele mai dese ori, comerţul.
Specialista a informat, totodată, despre creşterea gradului de toleranţă în rândul elevilor, datorat unui nou obiect de studiu inclus în programul şcolar – educaţia civică, în cadrul căruia se studiază noţiuni precum multiculturalitatea, nediscriminarea, necesitatea eliminării din societate a stereotipurilor şi a prejudecăţilor şi a respectării valorilor general-umane şi a drepturilor omului.
Directoarea Liceului „Ştefan cel Mare” din satul Mihailovca, Larisa Arhirii, reprezentând localitatea care ocupă locul întâi în ceea ce priveşte multiculturalismul, cu 11 etnii care o populează, şi locul doi în raionul Cimişlia după numărul de romi, a specificat că din cei 26 de reprezentanţi ai acestei etnii şase sunt pensionari, 13 – copii de vârsta de până la 16 ani, dintre care şapte de vârstă şcolară. Ultimii, potrivit ei, sunt şcolarizaţi, frecventează cu regularitate orele şi sunt integraţi în societate la acelaşi nivel cu reprezentanţii altor etnii. „Acest moment se datorează faptului că romii noştri sunt integraţi în comunitate, locuiesc de mai mulţi ani în sat şi beneficiază de aceleaşi drepturi. Părinţii încurajează copiii să studieze, îi aduc la şcoală, ei fiind încadraţi şi în diverse activităţi extracurriculare”, a menţionat directoarea, adăugând că, în ultimii doi ani, doar doi elevi de etnie romă au depus cereri de a fi înmatriculaţi în liceu.