Situatia scolarizarii copiilor rromi din Romania a ajuns in atentia prestigioasei publicatii americane New York Times, care noteaza ca, foarte putin alfabetizati, copiii rromi se lupta pentru scolarizarea lor. In acest sens este prezentat documentarul “Scoala noastra”, facut de o echipa de romani pe aceasta tema.
In parte studiu de caz pe rasism inradacinat, in parte poveste sfasietoare despre drepturile omului, documentarul “Scoala noastra” observa felul in care oficialii unui mic oras de provincie din Transilvania incearca sa fenteze integrarea copiilor rromi in sistemul regulat de invatamant, se arata in articolul New York Times.
Urmarind povestea a trei tineri rromi, sau “tigani”, cum ii numeste publicatia americana, timp de patru ani, incepand cu 2006, cele doua regizoare ale filmului documentar, Mona Nicoara si Miruna Coca-Cozma, inregistreaza spasmele desegretiei cu o persistenta rabdatoare.
O subventie alocata de Uniunea Europeana care era menita sa usureze tranzitia slab alfabetizatei populatii rrome in scolile locale este deturnata pentru renovarea unei scoli darapanate de langa tabara lor. In timp ce primarul si cohorta sa urla si ocolesc adevarul, copiii – initial incantati de oportunitatea de a fi “printre oameni”, ca si cum deja ar fi convinsi ca ar fi cu totul altceva – s-au trezit aruncati intr-o clasa corectoare, cu un profesor care este mai putin incantat.
Discriminarea populatiilor nomade nu se limiteaza doar la Romania, insa integrarea celei mai mari minoritati etnice a acestei tari pare apasatoare in special. Numai daca aceasta viziune ar fi fost impartasita si de ce acei romani adulti de pe ecran (din film – n.red.), dintre care multi arata un grad socant de prejudecata…, mai noteaza New York Times.