Shadow

TIGANII PE CE LUME TRĂIESC?

cioabaLa rromi, în identitatea publică, Lider, Pastor, Patalamagiu, Consilier (Expert), Jupân iar în identitatea privată, mai ales la tineri, Manelist/ă, Pițipoancă, respectiv,Cocalar – este oferta, aspirația și preocuparea realizării personale, stimei și respectului, atingerii vârfului piramidei lui. “Vedetismul” a devenit o obsesie, suntem un popor de Șefi și Șefe, de la manelistul Guță și carnala/ Beyonce de România, la mafioții Bercea Mondialu și Niro, slugile baronilor corupției de stat. Coroborate, toate aceste noi construcții identitare de rol și status etnic/social arată un efort de reprezentare diferit de cel clasic (stereotip), ca dureroase încercări de ieșire din stigmatul identitar, ruinări și glorii efemere, dar tot o “țigănie”Dinafară, din lumea gagiilor, spune sociologul (rrom) se vede, stereotip, exotic, doar “țiganca fierbinte”, mișcându-și lasciv și promițător șoldurile (în subsidiar, “țiganca împuțită”), și “țiganul mafiot”, cu mult aur pe el, pe cale să devină o statuie de aur ambulantă (în subsidiar, “țiganul primitiv”, imbecil=analfabet, sărac – inclusiv cu duhul). Atât în sensul primar, cât și în cel subsidiar, există un acord deplin că rromii trăiesc în “cultura sărăciei”, dar nu atât în sensul economic, cât, mai ales, în sensul educațional/societal, al unui decalaj civilizațional față de populația .Din interior, din lumea rromă, după 25 de ani de încercări de construcție identitară (in planul reprezentării guvernamentale, respectiv, neguvernamentale), “sectorul ONG rrom” (auto-transferat în structurile administrației, modești slujbași, obedienți puterii, fără iluzii, doar cu interese pragmatice și meschine). Partida, în agonie și ea, a pierdut in favoarea baronilor locali rromi, care și-au structurat propria putere în cumetriile politice cu puterea locală, la fel cum “sectorul ONG rrom” a pierdut în favoarea mafiei gulerelor albe, naționale și internaționale. Cam ca în povestea cu peștele cel mare, care îl înghite pe cel mic, cu toate că îl asigurase de parteneriat egal, cooperare mutuală (doar pentru a scăpa de “țigani”, pentru că nu-i “înghite”), sau ca in poveștile cu pești (macho)/proxeneți politiciÎn fine, europarlamentarul Damian Drăghici, ca și regele internațional al rromilor Cioabă, sunt utopii și contrafaceri, “lumi artificiale”, fără nicio legătură cu realitatea rromă: și DDamian, și Cioabă, confirmă gagiilor pozițiile extreme, a unei modernități rrome egalitariste/umaniste (DDamian), a unei tradiții rrome exotice/orientale (Cioabă). Cum s-ar zice, ei nu intră în calcul decât pentru a ieși, cooperând tangențial cu rromii, în măsura în care asta le e de folos.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *