JOCUL “DE-A ȘOARECELE ȘI PISICA”

alexandru-diamant“Mare e Dumnezeu, dar meșter e dracul”, “Trage negru peste verde, că boieru-i chior, nu vede”, “Noi ne facem că muncim, ei se fac că ne plătesc”, “capul plecat sabia nu-l taie” – există un bogat folclor al prefăcătoriei, “șmecherelii”, a fi “harrano”, a fi “descurcăreț”, a te preface că faci, dar a face invers! Un maniheism, în care Răul este un Bine falsificat, Binele este Rău, adevărul este minciună! Astfel, ambele căi, fiind intuitive și înafara moralei, nu duc nicăieri, pentru că nu există o atitudine decisă a elitelor formative, pentru a fi urmați de mase. De aici eșecul, în ambele sale forme, bineștiute, dar lăsate așa, din inerție:  “Interesant, dar utopic și elitist pentru romii Dvs. – îți spune condescendent Decidentul, deși e un imbecil care nu înțelege nimic, de aceea promovează lideri rromi mai proști ca el (miza ratată pe high education, viziunea și  “mânca-v-aș p..a voastră, mie să-mi ziceți ceva ce înțeleg eu, ca să am ce să le zic țiganilor din sat, când m-or întreba, că de aia-s liderul lor” – spune liderul local (miza ratată pe low education, . Evident, “există a treia cale”, pragmatică, din care se elimină erorile și utopiile celor două căi de până acum, dar ea nu poate începe decât când rromii își vor ști lungul nasului, iar liderii lor vor fi aleși meritocratic, pe baza recunoașterii meritelor de către comunitate. Nicolae Gheorghe a lăsat în scris o listă a erorilor civice și politice actuale, dar mai ales obligația de a duce mai departe ceea ce el a început: “Avem nevoie de cristalizarea unui nou limbaj, bazat pe revizuirea sinceră și critică a abordărilor anterioare, pentru a înțelege originile acestei crize și a merge mai departe. Discursul corectitudinii politice s-a dovedit prea abstract și simplist, atunci când s-a încercat rezolvarea dilemelor privind drepturile, bunăstarea, sărăcia, excluziunea, precum și disputele extinse dintre elitele “civice” față de cele “etnice”. Organizarea etnoculturii ar presupune reorganizarea pe o ordine prestabilită, canonică, de la ethnos, la demos, democratizarea tradiției rrome.
Pe de altă parte, metaforele incluziunii sociale și ipocrizia corectitudinii politice față de rromi maschează prost, s y n a r h i a, un istoric și resentimentar complot al răului împotriva lor, poleit în fraze fals binevoitoare, despre “umanism”, “armonie”, “cosmopolitanism”, “drepturile omului”, “reguli comune” etc. Suntem victimele propriilor alegeri!

Leave a Reply

Your email address will not be published.