CINE POATE SA-I CIVILIZEZE PE RROMI

lautarPentru ca cineva să fie “pakivalo” (om de încredere), nu trebuie să fie “muialo” (șmecher în vorbe), nici “harrano” (smecher în fapte), altfel spus,  Nicolae Gheorghe se întreabă, uimit, unde este, la rromi, frontiera între a fi cinstit-necinstit, onorabil/onorat-dezonorat, ca fundamente ale “pakiv”-ului. Nu e doar întrebarea lui, ci reproșul global adresat rromilor, sursă a rasismului și excluderii istorice. Altminteri, vom continua să confirmăm “marea șmechereală”, cum este numită, pe drept sau pe nedrept, de Angus Frazer, despre ipocriziile rromilor, la sosirea în Europa. Până ne vom schimba, va fi o ruptură radicală între ce visăm noi și ce cred alții, cum citim, de pildă, pe situl editurii Humanitas: “Inca de la misterioasa lor aparitie in Europa, acum mai bine de noua sute de ani, tiganii au refuzat sa se inscrie in cadrele unei existente stabile, conforma cu conventiile sociale acceptate”. Este punctul zero al schimbării.

Leave a Reply

Your email address will not be published.