Predarea limbii, istoriei şi a tradiţiei romani în şcoală, cea mai eficientă lecţie de toleranţă

ziua-internationala-a-romilorCopiii unei şcoli din Boldeşti-Scăieni fac cursuri de limbă romani, care sunt completate de cursuri în care cei mici sunt introduşi în istoria, cultura şi tradiţia romilor, iar acest experiment pare a fi cea mai eficientă lecţie de toleranţă, de acceptare a diversităţii şi de integrare în comunitate. Aproape un sfert din cei 700 de elevi ai Şcolii cu clasele I-VIII “Mihai Viteazu” din Boldeşti-Scăieni, judeţul Prahova, sunt de etnie romă.
De doi ani, eforturile instituţiei de învăţământ de a-i menţine cât mai mult în sistemul de învăţământ au fost completate printr-un proiect derulat de organizaţia Centrul Romilor Amare Rromentza, care a introdus în şcoală, pe lângă orele de limba romani, cursuri săptămânale pentru copiii romi şi români, de istorie şi tradiţie romă, precum şi întâlniri lunare cu părinţii elevilor romi, pentru ca aceştia să înţeleagă importanţa educaţiei.Ceea ce a început ca un simplu experiment s-a dovedit a fi poate una dintre cele mai eficiente lecţii de integrare şi acceptare a minorităţii în comunitate, chiar dacă progesele se fac în paşi mici.
“Programul a început în anul şcolar trecut, a avut o întrerupere de două luni, dar anul acesta a avut chiar continuitate şi s-au văzut rezultate: copiii sunt mai comunicativi, mai deschişi, vin cu plăcere la şcoală. Chiar sunt altfel. Parcă am schimbat şi mentalitatea în comunitate, văd altfel lucrurile, ne percep altfel: că suntem de partea lor şi că dorim să facem pentru ei tot ce se poate ca să fie bine şi să se integreze în comunitate”, a explicat directorul Şcolii “Mihai Viteazu”, Ioana Petcu.
În opinia acesteia, cele mai mari schimbări pe care le-a adus proiectul sunt în atitudinea faţă de şcoală şi în modul în care copiii interacţionează între ei.

Leave a Reply

Your email address will not be published.