Xenofobia, “materie” la şcoală. Sărăcia, boala sau etnia – defecte de neiertat în sistemul de învăţământ românesc

copil plangeDizabilităţile, etnia sau sărăcia sunt pietrele de moară pe care copiii le trag după ei încă din primii ani de şcoală. Ăsta este semnalul de alarmă tras de specialiştii Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) care atrag atenţia că aproape jumătate dintre plângerile pe care le-au înregistrat anul trecut au provenit din mediul şcolar. „În ultimii 2-3 ani s-au înmulţit plângerile la CNCD. Ele vizează accesul la educaţie a copiilor cu dizabilităţi, sistemul de salarizare al profesorilor şi discursul prin care se aduce ofensă la adresa unor elevi”, a explicat Csaba Asztalos, preşedintele CNCD. „Există discriminare profundă în şcolile din România, mai ales privind etnia şi nivelul material şi mai ales la clasele mici, unde învăţătorii nici nu se străduiesc să ascundă că favorizează un copil pentru că părinţii aduc cele mai scumpe cadouri. Copiii sunt deprimaţi, întristaţi şi descurajaţi să înveţe”, susţine şi Diana Ioaneş, psiholog şcolar la Colegiul Naţional Bilingv „George Coşbuc” din Capitală. Unul dintre cele mai frapante cazuri cu care s-a confruntat CNCD în cursul ultimului an este cel al unui copil diagnosticat cu ADHD, o deviere comportamentală tot mai des întâlnită în rândul copiilor din România, care se manifestă prin deficit de atenţie şi hiperactivitate. Dascălii nu vor să-şi bată capul cu copiii dificili Părinţii copilului susţin că au fost nevoiţi să îl retragă pe cel mic de la o şcoală privată la puţin timp după înscriere deoarece învăţătoarea nu l-a acceptat, motivând că deranjează orele şi că nu are timp să se ocupe de el. Deşi mama a adus şi un însoţitor care să se ocupe exclusiv de copilul hiperactiv, cadrul didactic a convocat o şedinţă cu părinţii pentru a discuta despre „copilul-problemă” cu ceilalţi părinţi. „Petenta susţine că reclamata a instigat părinţii să facă acuzaţii de tot felul la adresa fiului său, cu scopul vădit de a o determina să-l retragă din clasă, motivul fiind un număr mare de elevi în clasă, iar fiul petentei necesita mult prea multă atenţie, în detrimentul celorlalţi copii”, se arată în hotărârea CNCD, în care învăţătoarea şi instituţia au fost sancţionate cu amendă de câte 1.000 de lei. Conducerea şcolii a replicat că părinţii nu au depus documente prin care să înştiinţeze despre problemele medicale, deşi tatăl susţine că a discutat cu învăţătoarea despre nevoile copilului. Epilepsia, indezirabilă la grădiniţă Un caz asemănător, condamnat de CNCD, este cel al unui copil de cinci ani, diagnosticat cu sindromul Dravet, o formă rară de epilepsie, care nu a mai fost primit la grădiniţă din cauza afecţiunii sale. „În urma unei discuţii îndelungate, doamna director i-a explicat (părintelui – n.r.) într-o manieră relaxată faptul că nu îi mai poate primi fiul la cursurile grădiniţei pe care o conduce din cauza dizabilităţii pe care acesta o are. De asemenea şi-a manifestat temerea cu privire faptul că odată cu venirea toamnei, când mulţi copii se vor înscrie la cursuri, nu vor accepta prezenţa fiului cu dizabilităţi al petentei alături de ei, iar doamna director nu doreşte să aibă probleme cu părinţii acestora”, se arată într-un document CNCD.

Leave a Reply

Your email address will not be published.