Populaţia şcolară a scăzut, în câţiva ani, cu echivalentul a două comune. Abandonul şcolar – una dintre cauze

expunereLa începutul anului şcolar trecut, în unităţile de învăţământ din Sălaj erau înscrişi puţin peste 30.000 de copii, cu aproape 10.000 mai puţini decât în urmă cu câţiva ani. Pe lângă scăderea demografică, o cauză a acestei situaţii o reprezintă şi abandonul şcolar.Din 2007 până astăzi, numărul elevilor beneficiari ai programului “lapte-corn” a scăzut cu 6.000, echivalentul a două comune cu populaţie peste medie din judeţul Sălaj. O să spuneţi că nu are nicio legătură cu şcoala. Pentru o comunitate cum este cea din Sălaj, menţinerea tinerilor este o problemă de supravieţuire; menţinerea celor care termină şcoala într-o proporţie cât mai mare în aşa fel încât ei, la rândul lor, să poată să diminueze acest proces dramatic de scădere a populaţiei. Dacă nu există o legătură între autoritatea locală, cea judeţeană şi şcoală şi abandonul şcolar rămâne o problemă pe care o constatăm cu toţii, dar nu-i dăm de capăt. (…) Există posibilităţi de a îmbunătăţi această relaţie între comunitate şi şcoală în aşa fel încât această reducere dramatică a numărului de copii să poată fi diminuată, dacă nu stopată, şi să existe şi o perspectivă în care şcoala poate fi un actor important. Performanţele şcolii, până la urmă, dincolo de ceea ce faceţi dumneavoastră – şi faceţi foarte bine, înseamnă şi o integrare socială a celor care termină şcoala”, a sesizat problema preşedintele Consiliului Judeţean Sălaj, Tiberiu Marc, la şedinţa cu directorii de şcoli de miercuri, 21 octombrie, şedinţă ce a avut ca principal punct pe ordinea de zi prezentarea Raportului privind starea învăţământului în anul şcolar 2014 – 2015. Potrivit raportului, din cei 30.448 de elevi înscrişi la începutul anului şcolar, 271 au abandonat, pe parcursul anului, şcoala. Ce este şi mai grav este faptul că 77 dintre aceştia erau elevi în clasele V-VIII, deci nu au rămas în sistemul educaţional nici măcar pentru a dobândi diplomă de opt clase. Au decis că nu le mai trebuie şcoală şi 45 de elevi de la învăţământul seral şi cu frecvenţă redusă, 41 de la învăţământul profesional, 40 de la liceu – zi, 38 de la învăţământul primar (!) şi 30 de la postliceal. Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar, principalele motive ale abandonului şcolar sunt apartenenţa la etnia rromă, situaţia materială precară în familie, plecarea la muncă în străinătate a părinţilor, dar şi dezinteresul pentru sistemul de educaţiei.

Leave a Reply

Your email address will not be published.