Shadow

Marian Mandache (Romani CRISS) la RFI: Copiii romi sunt segregaţi în şcoli şi spitale

marian_mandacheRomii sunt discriminaţi în România la aproape toate nivelurile. O spune la RFI directorul executiv al organizaţiei Romani CRISS, Marian Mandache, în condiţiile în care luni este marcată Ziua Internaţională pentru Eliminarea Discriminării Rasiale.
Cum se manifestă discriminarea romilor în România? “În cazul romilor vorbim despre discriminare la aproape toate nivelurile. Vorbim despre faptul că atunci când se nasc, copiii sunt de la vârstă mică segregaţi în spitale. Apoi în şcoli, când încep şcoala, se formează clasele întâi, în care ei sunt separaţi după culoarea pielii, un lucru absolut inacceptabil. Vorbim de faptul că există în continuare foarte multe abuzuri, intervenţii în forţă ale Poliţiei, care se soldează de multe ori cu persoane rănite sau chiar ucise, în sensul ăsta au fost şi câteva decizii la Strasbourg, care au venit anul ăsta şi anul trecut. Vorbim despre faptul că accesul la locurile de muncă este în continuare restricţionat discriminatoriu pentru romi”, explică Marian Mandache.
“Sunt trei tipuri principale de segregare şcolară. Vorbim despre faptul că uneori avem de exemplu la nivelul unei comune sau chiar al unui oraş mai multe şcoli pe raza localităţii, dintre care una dintre ele este aşa-numita şcoală ţigănească, unde sunt direcţionaţi toţi copiii respectivi, de etnie romă, iar în rest, numărul acestora este foarte mic. În aceste şcoli calitatea învăţământului este foarte-foarte slabă şi am identificat foarte multe situaţii în care copii de clasa a opta nu ştiu să scrie şi să citească. Un alt fel de separare este cel pe criteriul clasei, în sensul că spre exemplu la formarea claselor întâi, dacă există mai multe clase paralele, întâi A, B, C, de regulă în clasele întâi A şi B se plasează mai mult copiii de etnie română sau maghiară, iar în ultima clasă de obicei, fie că e B, fie că e C, se direcţionează copiii de etnie romă, astfel ei sunt separaţi, unii fiind într-o clasă, iar ceilalţi în altă clasă. Există şi situaţii în care copiii romi sunt pe baza unor teste care sunt incorect administrate, sunt plasaţi în şcoli destinate copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, cu dizabilităţi, însă fără să fie nevoie ca ei să fie acolo, din punct de vedere medical şi educaţional”, precizează directorul executiv al organizaţiei Romani CRISS

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *