
Sunt masuri care nu vizeaza doar sustinerea drepturilor omului, in sensul restrans al termenului, ci pune accent si pe valorizarea diferentelor culturale, incurajarea relatiei scoala-parinte, educatie incluziva sau cresterea stimei de sine. Invit toti actorii interesati de o educatie mai buna pentru copiii nostri sa participe la dezbaterea acestei propuneri, astfel incat principiile si masurile enuntate sa raspunda nevoilor reale. Angajamentul meu este acela de a determina sistemul educational romanesc sa valorifice diferentele pentru implinirea fiecarui adult”, a anuntat ministrul Educatiei, Mircea Dumitru.
Datele de cercetare existente pana in acest moment sustin initierea unui astfel de demers. Studiul UNICEF & Romani CRISS din 2008, releva faptul ca, in anul scolar 2007-2008, dintr-un grup de 90 de scoli, in 67% au fost depistate forme de segregare scolara. In 2015, un raport al Comisiei Europene semnala ca „26% dintre elevii romi din Romania invata in clase separate etnic”. De asemenea, o monitorizare a segregarii scolare a elevilor romi in Regiunea Nord-Est in anul scolar 2015-2016 (la nivel de unitate de invatamant, cladiri, clase si la nivelul ultimelor doua banci) atrage atentia ca intr-o scoala din cinci se manifesta cel putin una din cele patru forme de segregare scolara a elevilor romi.