TIGANU-I TIGAN SI ZIUA  DE PASTI  

Da, evident! De ce ne-am schimba (ignora) etnia pentru a ne bucura de învierea mântuitorului? De ce voi consideraţi că ţiganul nu ar trebui să fie ţigan? Doar nu credeţi că  şi-n ziua de Paşte?tot   tigani    tot tigan Dar să mă întrorc la subiectul propus în titlul articolului, proverbul adesea folosit în România noastră – ţiganu-i ţigan şi în ziua de Paşte. Mie zicala asta îmi indică o confuzie pe care o fac frecvent inclusiv autorităţile şi chiar Comisia Europeană atunci când se referă la romi: respectiv dezetnicizarea acestora (prin etnie înţeleg practicile culturale  şi tratarea lor exclusiv ca grup social vulnerabil. Operaţia estetică nu funcţionează şi în cazul identităţii etnice, nici măcar pentru cei care şi-ar dori acest lucru, indiferent de situaţie, el sau ea tot ţigani (în sens peiorativ) vor fi pentru voi. Modelul creştinului pios doar în ziua de Paşte nu este şi nu poate fi o perspectivă a etnicităţii. Rom eşti toată viaţa pentru că te-ai născut aşa, pentru că practici o anume cultură şi, mai ales, pentru că alţii te detestă pentru apartenenţa ta etnică. Practic, pentru cei mai mulţi dintre dvs., ţigan sau rom este eticheta aplicată unei categorii sociale, un soi de pătură formată din cetăţeni de condiţie oricum inferioară, câtă vreme, ce să vezi, nu sunt capabili nici în sfânta sărbătoare să se ridice peste limitele grupului lor. Acesta este probabil motivul pentru care vă aşteptaţi să fim ceea ce voi proiectaţi a fi “ţigănesc”.În acest context, vă doresc tuturor lumină bună de Paşte, să fim ceea ce suntem şi să cooperăm pentru o Românie mai bună căci, vrem sau nu, suntem împreună. Şi, dacă se poate, să încercăm măcar să fim în fiecare zi aşa cum pretindem altora să fie în ziua de Paşte.

Leave a Reply

Your email address will not be published.