Desi au dorit sa se stabileasca in tarile de „adoptiune“, romii si-au dus mult timp stilul lor de viata nomad sau seminomad, in mijlocul unor societati stabile, fapt ce le-a permis sa-si pastreze identitatea ca popor. In vestul Europei insa, mult mai dezvoltat din punct de vedere economic, tiganii nu au putut avea un rol social important ca mestesugari. Desi au fost, la inceput, primiti cu mare curiozitate si chiar entuziasm, imediat ce europenii si-au dat seama ca „pelerinii din Egipt“ au de gând sa se stabileasca in tarile lor au inceput sa se ia numeroase si variate masuri impotriva celor ce au fost mereu niste venetici. In tarile din estul Europei insa, prezenta romilor a fost mult mai apreciata din punct de vedere economic, mestesugarii tigani gasindu-si un loc al lor in rândul breslelor deja formate sau in curs de formare.
Dupa abolirea sclaviei in tarile române, din 1856, incepe alta migratie a romilor, de data aceasta din România inspre vest. O mare parte dintre tiganii care traiesc astazi in tarile Europei occidentale si majoritatea celor din America sunt urmasii tiganilor din fostele provincii românesti, o realitate demonstrata de faptul ca ei vorbesc un dialect cu multe influente române.
Intre cele doua razboaie mondiale, tiganii au incercat sa se constituie, in România, intr-un grup etnic distinct, chiar daca ei vorbeau limba materna (romani), româna sau maghiara. Tot in aceasta perioada apar si primii intelectuali tigani, care incep sa fondeze organizatii in ideea de „emancipare si redesteptare a neamului rom“, editând si primele lor publicatii, cum a fost ziarul „Glasul Romilor“ (1934 – 1941).
Aceste initiative nu au avut insa timp sa se consolideze. Adoptând o politica intransigenta, regimul Antonescu a deportat in Transnistria peste 25.000 de romi, dintre care se apreciaza azi ca mai mult de jumatate au murit din cauza conditiilor de acolo. Nu dupa mult timp, noul guvern comunist instaurat incepe o politica severa de asimilare a nationalitatilor, iar romii isi pierd treptat statutul de minoritate etnica. Si, in ciuda doctrinei egalitare comuniste, romii sunt discriminati, primind locuinte la marginea localitatilor, pe care multi le mai pastreaza si astazi.