Unul din opt profesori dintr-un eşantion naţional reprezentativ au ales varianta creării unor clase separate în care să fie incluşi copiii romi, se arată în studiul realizat de patru cercetători de la Universitatea Babeş-Bolyai (UBB) Cluj. Studiul prezintă care sunt factorii esenţiali care îi influenţează pe profesori în alegerea răspunsurilor, motivele invocate, dar şi câteva opinii sincere ale acestora.Cu alte cuvinte cel puţin unul din opt profesori se pronunţă direct în sensul segregării şcolare pe criteriul etnic, prin plasarea elevilor romi în clase separate. Dacă ţinem cont şi de cei care nu au răspuns la întrebare, 8,3%, atunci doar patru din cinci profesori au optat pentru varianta învăţării în aceleaşi clase”, se arată în studiu. Pentru a avea o imagine mai clară despre motivele celor care au optat pentru o educaţie segregată, autorii studiului au încercat să identi?ce pro?lul acestei categorii de respondenţi. Nu vor romii nici ca vecini, nici ca elevi Rezultatele analizei statistice asupra datelor sondajului arată că „profesorii care consideră că altruismul este o însuşire pe care elevii ar trebui să şi-o dezvolte în şcoală sunt de asemenea şi mai înclinaţi să considere că elevii romi ar trebui să înveţe în aceleaşi clase cu restul mai degrabă decât în clase separate”. De asemenea, „profesorii care nu îşi doresc să aibă vecini romi sunt mai înclinaţi să considere că aceştia ar trebui să înveţe mai degrabă în clase separate decât în aceleaşi clase în comparaţie cu ceilalţi profesori. Rezultatele ne mai arată că atunci când condiţiile din şcoală sunt di?cile (din punct de vedere al siguranţei, al rezultatelor elevilor, al numărului de elevi din medii vulnerabile, al calităţii managementului şcolii) este mai probabil ca profesorii să considere că elevii romi trebuie să înveţe în clase separate.”