Primul text de la Cannes – Nisip în șosete, cele mai bune alune din lume, ai venit să te uiți la filme nu la fete – aici.
Al doilea text de la Cannes – Tout est foutu, dar nu chiar tout, nici chiar foutu. Cum se pronunță Mungiu? – aici.
Al treilea text de la Cannes – Am dat pe mail profei de atrocități o cronică de aici, nu proiectul. A zis că citește și asta. Abinash Shah? Cine e nepalezul? – aici
Al patrulea text de la Cannes – Gelateria poveștilor vintage, când înghețata întâlnește clătita, o zi din aproape două zile, cât aproape două zile – aici
La ora 12 duminică, 22 mai 2022, e a doua proiecție a R.M.N., regia Cristian Mungiu – biletele la premiera de cu o seară înainte s-au dat ca… pâinea caldă, cum ziceam. După terminarea premierei, publicațiile internaționale deja vuiesc, lumea se mișcă rapid, R.M.N. e pomenit în contextul Palme d’Or, printre favorite, toată lumea scrie despre o scenă-cheie de 20 de minute. Oana Balaci are în spate și experiența de pe platourile de filmare (Despre un vis împlinit – pe platou la Cristian Mungiu, detalii aici), eu îmi pun mâinile la urechi și încerc să supraviețuiesc cu părerile neîntinate până la a doua proiecție. Veni, vidi, vici. Și acum că am ieșit pot să zic sus și tare DA, TATI!!!! Ce ziceau băieții de peste hotare stă super tare în picioare, filmul monografico-alternativ-matrioșcă de raise-awareness-sau-ce-nume-mai-bune-îi-mai-poate-găsi-Dumnezeu e o radiografie (dăă!) extrem de precisă a unei realități deloc paralele, ci concurente. E și un film de simetrie și asimetrie complementară, intenționată, calculată, reușită.
Filmul începe arătând obrazul drept al rasismului, cu Matthias, muncitor român într-un abator german, care vrea să sune acasă într-o pauză și este numit de un coleg “lazy gipsy”. Reacția violentă, aceea de a aplica un cap în gură, pe cât de satisfăcătoare ajunge în fața noastră, pe atât de tare închide drumurile între Matthias și locul său de muncă. În urma incidentului, bărbatul (care nu este un “țigan leneș”, se înțelege) hotărăște să facă o vizită neanunțată & pe termen nedeterminat acasă, într-un sat de lângă Miercurea Ciuc.