Faptul că Rusia folosește tehnici de război hibrid pentru a băga „zâzanie” în interiorul altor state nu mai este o noutate. Atacă pe toate fronturile folosind prejudecăți etnice, naționalism și ortodoxism extrem (sau, mai bine zis, răstălmăcit) pentru a destabiliza democrațiile (în diverse stadii) europene și pentru a normaliza discursul xenofob. Spotul de promovare a unui lanț farmaceutic din Republica Moldova Romii, din toată Europa, sunt una dintre populațiile cel mai ușor de folosit în astfel de campanii, mizând pe stereotipurile cvasigeneralizate, ușor de digerat de restul populației și, cel mai important, fără mecanisme de (auto)apărare. Recent, în Republica Moldova, sub forma unei campanii de promovare a unui lanț de farmacii cu nume rusesc, romii sunt portretizați, într-un mod „haios”, în hoți de buzunare.
Într-un mijloc de transport în comun, o femeie vede cum doi bărbați, îmbrăcați și portretizați drept romi, vor să fure din geanta unei pasagere. „Ce faceți voi acolo?”, întreabă ea. „Căutăm pastile”, răspund aceștia, mimând că unul are o problemă de sănătate. „Nu căutați unde trebuie”, spune femeia și apoi îi îndeamnă să meargă pe site-ul care vinde medicamente.
Cine a furat bucata de conductă? Sigur, autoritățile moldovenești poate vor sancționa compania pentru promovarea unui astfel de discurs. Dar asta nu înseamnă că scopul unei retorici care seamănă cu propaganda rusească nu și-a atins, cel puțin parțial, ținta: le-a reamintit moldovenilor că au prejudecăți și că le pot folosi; le-a reamintit moldovenilor că nu rușii sunt cei care le vor răul, ci cetățenii republicii de altă etnie. În egală măsură, romii nu sunt doar ținta propagandei rusești inițiate din spațiul ex-sovietic, ci și a celor care vor să pară prooccidentali, „bagatelizând” prin „autogol” politica rusească. Unul dintre aceștia este Sorin Roșca Stănescu, cunoscut drept jurnalist (dar nu numai – deținut pentru constituirea unui grup infracțional, fost colaborator al Securității comuniste) care, într-o pastilă video publicată pe platforma YouTube, într-un minut și douăzeci de secunde, folosește o retorică ușor de taxat ca fiind antiromă.