UNESCO: 122 de milioane de fete sunt încă neşcolarizate
Şcolarizarea fetelor în întreaga lume a înregistrat „un progres substanţial” din 2015, potrivit UNESCO, cu 50 de milioane de fete în plus în această perioadă, însă există încă 122 de milioane care nu au acces la educaţie de bază, în special în Africa subsahariană, transmite EFE.
În această regiune, proporţia fetelor care merg la şcoală este în continuare mult mai mică decât cea a băieţilor, iar tot acolo trăiesc mai mult de jumătate din copiii neşcolarizaţi din lume, precizează UNESCO într-un raport publicat marţi.
Cu ocazia Zilei Internaţionale a Fetelor, autorii raportului Global Education Monitoring (GEM) notează de asemenea că în Afganistan „excluderea masivă a fetelor din procesul de educaţie” înseamnă că 60 % dintre ele nu frecventează şcoala primară (faţă de 46 % dintre băieţi) şi 74 % nu frecventează şcoala secundară (faţă de 50 %).
La nivel mondial, progresele înregistrate în ceea ce priveşte accesul populaţiei feminine la educaţie s-au tradus în realitate prin faptul că, faţă de 2015, acum un număr în plus de 22,5 milioane de fete frecventează şcoala primară, 14,6 milioane frecventează învăţământul secundar inferior şi 13 milioane în plus sunt în învăţământul secundar superior.
În aceeaşi perioadă, procentul de fete care a finalizat educaţia primară a crescut de la 86% la 89%; de la 74% la 79% în învăţământul secundar inferior şi de la 54% la 61% în învăţământul secundar superior.
Pe ansamblu, în fiecare an cu cinci milioane mai multe fete decât în 2015 finalizează fiecare dintre aceste trei niveluri de educaţie.
UNESCO salută acest progres, dar solicită o „dublare a eforturilor” până în 2030 pentru a se ajunge la o şcolarizare completă în acest orizont şi îndeamnă guvernele să investească urgent în domeniile pe care le consideră esenţiale pentru atingerea acestui obiectiv.
În special pentru a le oferi fetelor marginalizate o educaţie sigură, gratuită şi de calitate; pentru a colecta, analiza şi utiliza date defalcate pe sexe şi a încrucişa statisticile între gen şi alte caracteristici, pentru formularea de politici specifice.
De asemenea, pentru a crea cadre juridice sensibile, materiale de predare şi de învăţare cu focus pe gen, care să asigure o reprezentare egală a femeilor şi a fetelor în programa şcolară şi în manuale, cu materiale lipsite de prejudecăţi, stereotipuri şi norme de gen.