Într-o localitate din Constanța, o comunitate de peste 1000 de persoane, din care mai mult de jumate sunt copii, trăiesc sub limita sărăciei, o bună parte din ei nu știu să vorbească sau să scrie în limba română și mulți dintre ei nu au acte de identitate. Sunt romii horahai, adică romii turci, musulmani, care sunt excluși atât de comunitatea romă, cât și de cea turcă (horahai înseamnă ”turc” în romani, în sensul de ”ne-rom”). O altă comunitate, de peste 3000 de horahai (din populația totală de 10.000) este în Babadag, Tulcea.
Copiii horahailor nu există pentru statul român. Se nasc în familii numeroase, părinții lor analfabeți nu le fac acte de identitate, nu îi trimit la școală, băieții devin forță de muncă, iar fetele sunt vândute spre măritat pe câteva mii de lei. Astfel, o nouă generație de horahai o ia de la capăt. Nici ea nu va exista pentru statul român.
Părinții horahai nu își trimit copiii la școală temându-se că acolo vor ”învăța prostii”, așa sunt văzute emanciparea și alfabetizarea. Alt motiv este că familiile sărace au nevoie de ajutor în curte sau la muncă, așa se face că la nici un metru înălțime și doar câțiva ani copilașii murdari dar cu ochi mari, sticloși și curați sunt adesea văzuți în mormanele de gunoaie de la oraș sau cu saci de fier vechi în spate.
În comunitatea din Castelu, copiii horahailor au început să meargă la școală prin insistențele și încăpățânarea ONG-urilor care au activat în zonă. Unii dintre cei implicați în școlarizarea copiilor sunt horahai la rândul lor, care și-au depășit condiția și acum s-au întors în comunitate pentru a-i ajuta pe ceilalți să facă la fel.
Reprezentanții ONG-urilor susțin însă că esențial în lupta pentru școlarizarea copiilor este lucrul cu însuși sistemul. Resursele lor sunt limitate, iar colaborările cu școala și primăria din Castelu a evoluat foarte mult, după cum susțin activiștii implicați.
Așa s-a ajuns astăzi ca numărul copiilor din Castelu care merg la grădiniță să fie suplinit cu o grupă de 17, iar numărul claselor pregătitoare să crească de la două la șase, așa cum arată Reality Check, unul dintre cele mai active ONG-uri din comunitate. Prin programele derulate, organizația a reușit să înscrie la școală patru clase noi de horahai (100 de copii) care încep să învețe să scrie și să citească începând cu 2022. În plus, începând cu 2022, trei profesori Teach for Romania activează la școala din Castelu.