La 6 dimineața Valeriu Căldăraru urcă energic în mașina neagră cu care cutreieră în lung și-n lat localitățile din toată țara unde locuiesc comunități de romi. Un ritual matinal pe care-l repetă de ani buni – jumătate din lună o petrece în deplasări. Îi place enorm munca pe care o face, chiar și trezitul foarte devreme. Face asta când nu e ocupat cu munca de birou a Asociației Naționale a Mediatorilor Comunitari (ANMC), al cărui director executiv este. Iar chipul lui nu trădează urmă de oboseală.
Ne-am cunoscut în una din numeroasele lui deplasări în teritoriu și am l-am urmat în patru localități populate de romi.
Cu timpul, mediatorul poate deveni un lider comunitar printre romii din localitate, dar „mediatorul comunitar nu este baronul romilor sau o persoană care împarte ajutoare sociale. Nu este nici persoana spre care administrația publică direcționează problemele comunității rome pe care nu le poate rezolva”, precizează Valeriu Căldăraru.
Valeriu are și o definiție personală pentru ce înseamnă să fii mediator: „persoana care a demonstrat că poate îmbunătăți viața romilor – și chiar o face”.
Vizităm nordul țării, începând cu satul Danu și orașul Glodeni. În ambele sate activează mediatori comunitari, iar rolul lui Valeriu Căldăraru este să înțeleagă cum muncesc aceștia, ce dificultăți și ce realizări au.
În satul Danu locuiesc 90 de familii rome sau aproximativ 270 de persoane. Alexandra Ferari este mediatoare în Danu de aproape zece ani. Valeriu analizează minuțios actele și rapoartele întocmite de ea, explicându-i cu răbdare unde au fost admise scăpări. Alternând cuvintele în română, rusă și romani, Valeriu trece la subiectul care îl interesează cel mai mult: problemele comunității rome din Danu. Printre ele, discriminarea și rata joasă a școlarizării a copiilor romi din localitate.
Educația, în primul rând
Discriminarea la angajare și abandonul școlar sunt greutăți cu care se confruntă și comunitatea din orașul Glodeni. Mediatorul de aici, Valentin Ciubotari, raportează că 13 copii din comunitatea romă, 50% din total, nu merg regulat la școală. Vizibil contrariat, Valeriu întreabă ce s-a făcut pentru a rezolva problema. Cât ai zice „pește” ajungem în biroul primarei orașului, cu care Valeriu Căldăraru discută tacticos, dar ferm, despre situația comunității rome de aici.
„Primul aspect pe care un mediator comunitar se concentrează este educația. Acolo unde activează un mediator comunitar, educația s-a schimbat radical spre bine”, spune Căldăraru. Mediatorul e cel care ține mâna pe puls, colaborând cu asistența socială și poliția în vederea școlarizării copiilor romi. Mediatorii din Danu și Glodeni întocmesc lista cu toți copiii de etnie romă înscriși la școală, situația lor familială și motivele absenteismului. Pornind de aici, devine mai ușoară elaborarea unei strategii locale de școlarizare a copiilor romi.