Shadow

Segregarea școlară, între realitate și prejudecăți

Serviciul de noapte cu Maria Țoghină a analizat fenomenul segregării școlare și a identificat soluții de combatere a acestuia.

285 de școli din 805 aflate în 11 județe monitorizate înregistrează cel puțin o formă de segregare, potrivit raportului prezentat recent în Parlamentul României de către Asociația Centrul de Avocacy și Drepturile Omului (CADO).

Forma de segregare preponderentă, conform raportului, este segregarea etnică, 66.4% segregare per clase din cele 125 de școli identificate cu pondere minimă de elevi romi (3%).

“Comunitatea romă este al doilea grup discriminat în România după comunitatea LGBT, relevă datele raportului. Ca urmare, atitudinea și percepția pe care care o are majoritatea față de un grup minoritar se reflectă în toate domeniile, inclusiv în educație”, a spus Cerasela Bănică, fost președinte CADO, proaspăt membru în Consiliul Național al Combaterii Discriminării.

Primul caz de segregare documentat în România

În România, segregarea în educație a fost constatată pentru prima oară în 2024 cazul fiind documentat oficial și adus în atenția Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării de către organizația Romani Criss.

Pe scurt, 94 de copii romi din Pusta Valea, județul Sălaj, învațau în clasele V-VII în școala Cehei-Șimleul Silvaniei în clase separate de elevii români.

Veneau pe jos kilometri buni pentru că nu aveau transport și învățau în două clase aglomerate dintr-o anexă a școlii, cândva magazie de lemne, unde nu se făcea niciodată focul.

Ministerul Educației reacționează în 2004 și emite notificarea de interzicere a segregării, actualizează și îmbunătățește cadrul legislativ, astfel încât în 2007 este emis un ordin de interzicere a segregării.

În 2006, Ministerul Educației coordoneză un program național de amploare de identificare a cazurilor de segregare, iar în 2016, extinde definiția segregării de la criteriul etnic la alte criterii, cum ar fi dizabilitatea, situația socio-economică a familiei, performanța școlară și mediul de rezidență, dar care se aplică în special la elevii din învățământul liceal.

Astfel, constituie segregare școlară pe criteriul etnic separarea fizică a ante-preșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor aparținând unui grup etnic pe clădiri, grupe, clase, ultime bănci.

Segregarea este o formă gravă de discriminare şi are drept consecinţă accesul inegal al copiilor la o educaţie de calitate, încălcarea exercitării în condiţii de egalitate a dreptului la educaţie, precum şi a demnităţii umane, se arată în Ordinul Ministerului Educației.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *